- 4 vizualizări
La data de 22 octombrie 2025, Institutul de Genetică, Fiziologie și Protecție a Plantelor al Universității de Stat din Moldova a găzduit o vizită de studiu a elevilor din anul al II-lea, grupa CM-021 specialitatea Tehnologia produselor cosmetice și medicinale ai Instituției Publice Colegiul de Ecologie, desfășurată în cadrul lucrărilor de laborator: „Însușirea metodelor de analiză farmacognostice a produselor vegetale medicinale din diferite grupe morfologice” și „Analiza macroscopică și microscopică a frunzelor de Aloe vera”.
Responsabilă de organizarea vizitei a fost dna dr. Tatiana ERHAN, cercetător științific superior, care desfășoară activitate didactică în calitate de profesoară a IP Colegiul de Ecologie din Chișinău la disciplina de specialitate Farmacognozie și Fitochimie.
Vizita a început în cadrul Laboratorului Plante Aromatice și Medicinale, condus de dr. Zinaida BALMUȘ, conferențiar cercetător, care a demonstrat infrastructura de cercetare disponibilă, privind tehnicile de separare a uleiului esențial și colecția de germoplasmă de plante aromatice și medicinale. Șefa laboratorului a expus importanța plantelor aromatice, medicinale și condimentare, menționând că utilizarea acestora în scopuri terapeutice se bazează pe principiile active, compușii care îi sintetizează şi acumulează. Elevii au fost familiarizați cu rezultatele cercetărilor efectuate în cadrul Laboratorului Plante Aromatice și Medicinale la speciile: Lavandula angustifolia Mill. (levănțică) și Salvia sclarea L. (șerlai).
Doamna dr. Violeta BUTNARAȘ a expus succint importanța și rezultatele obținute în ameliorarea speciei Lavandula angustifolia Mill. La specia Salvia sclarea L. (șerlai) doamna dr. Ludmila COTELEA a menționat, că cercetările au fost axate pe evaluarea materialului inițial de ameliorare cu potențial genetic performant, care se datorează anume uleiului esențial.
Doamna Zinaida VORNICU, cercetător științific, a abordat importanța colecției de germoplasmă vegetală (peste 200 taxoni), cu accent pe valorificarea compușilor activi ai plantelor aromatice, medicinale și condimentare în scopuri terapeutice. Elevii au asistat la o demonstrație practică de extracție a uleiurilor esențiale prin metoda hidrodstilării, utilizând aparatul Ginsberg, exemplificând pe 4 genotipuri de Mentha (material vegetal uscat). Doamna Zinaida VORNICU, a menționat, că genotipurile evaluate conțin în UE număr diferit de componenți, concentrația acestora fiind de asemenea diferită.
Doamna Tamara JELEZNEAC, cercetător științific, a descris echipamentul utilizat și metoda de separare a uleiului volatil prin metoda Klevendjer.
Ulterior, vizita a continuat în Laboratorul Fitopatologie și Biotehnologie, condus de dr. Aurelia STÎNGACI, care a prezentat direcțiile de cercetare a laboratorului.
Sub îndrumarea doamnei dr. Tatiana. ȘERBACOVA și a dr. Aurelia STÎNGACI, studenții au realizat activități practice asupra materialului vegetal și microbian, ceea ce le-a oferit o viziune integrată asupra diversității structurale și funcționale a organismelor vii. La compartimentul „Analiza macroscopică și microscopică a frunzelor de Aloe vera”, elevii au identificat principalele caracteristici externe ale frunzelor de Aloe vera - forma, culoarea, textura, dispunerea țesuturilor și particularitățile anatomice vizibile cu ochiul liber. Analiza microscopică a urmărit detalierea structurii interne a frunzei: epiderma, stomatele, mezofilul, vasele conducătoare și celulele cu conținut de mucilagiu caracteristice genului Aloe. Această etapă a contribuit substanțial la înțelegerea relației dintre structură și funcție în contextul fiziologiei plantei și al utilizărilor sale terapeutice.
În paralel, studenții au fost familiarizați cu microorganismele (bacterii și fungi) care pot fi asociate mediului vegetal sau suprafeței frunzelor. S-au realizat observații microscopice la culturile microbiene și inițiate analize de identificare preliminară a coloniilor.
În cadrul vizitei, elevii au avut oportunitatea să lucreze cu echipamente de ultimă generație și să participe la activități specifice domeniului lor de studiu. Aceste experiențe practice au consolidat nu doar cunoștințele teoretice ale elevilor, dar le-au oferit și o perspectivă reală asupra modului în care cercetarea științifică este aplicată în practică pentru a aborda provocările reale ale lumii moderne.
Institutul își exprimă aprecierea față de inițiativa cercetătoarei și cadrului didactic dr. Tatiana ERHAN, de a implica tinerii studioși în activitatea de cercetare, reiterând deschiderea pentru noi inițiative educaționale și colaborări interinstituționale în sprijinul formării profesionale a viitoarelor cadre de calificare înaltă.