- 23 views
La data de 21 noiembrie 2025, Institutul de Genetică, Fiziologie și Protecție a Plantelor (IGFPP) al Universității de Stat din Moldova a găzduit o vizită educativă dedicată unui grup de elevi liceeni pasionați de științele naturii. Activitatea a fost organizată ca răspuns la solicitarea doamnei AFTENII Nina, profesoară de biologie la IP Liceul Teoretic „Nicolae Donici” din satul Dubăsarii Vechi, r. Criuleni, și s-a înscris în eforturile instituției de a promova cultura științifică în rândul tinerilor.
Grupul format din 20 de elevi, a fost întâmpinat de cercetători ai institutului, care le-au oferit un program informativ amplu, structurat pe mai multe compartimente ale infrastructurii de cercetare. Elevii au manifestat un interes deosebit pentru domeniile geneticii, fiziologiei, biotehnologiei și protecției plantelor, adresând întrebări și implicându-se activ în discuții.
Unul dintre momentele centrale ale vizitei a fost excursia în Blocul Biotehnologic, ghidată de dr. CĂLUGĂRU-SPĂTARU Tatiana, șefa Laboratorului Biochimia Plantelor. În cadrul sesiunii, elevilor le-au fost prezentate: importanța culturilor in vitro în conservarea biodiversității, în multiplicarea speciilor rare și protejate și în obținerea materialului săditor de înaltă calitate; tehnologiile moderne utilizate în biotehnologia plantelor, accentul fiind pus pe etapele fundamentale ale micropropagării precum inițierea culturilor, faza de multiplicare, stimularea înrădăcinării și procedurile de aclimatizare ex vitro; rolul biotehnologiilor în cercetarea avansată, inclusiv contribuția lor la ameliorarea trăsăturilor de interes economic, ecologic sau ornamental.
Elevii au avut ocazia să observe o parte din colecția de specii cultivate in vitro în cadrul institutului, fiecare reprezentând un model valoros pentru cercetare, conservare sau utilizare economică:
- Quercus pubescens (stejar pufos) – specie forestieră prioritară pentru refacerea ecosistemelor degradate, aflată în centrul cercetărilor dedicate adaptării la schimbările climatice. Studiile sunt realizate în cadrul proiectului 25.80012.7007.30SE „Selectarea şi multiplicarea biotehnologică a genotipurilor valoroase de stejar pufos (Q. pubescens Willd.) pentru reconstrucția ecologică a pădurilor din Moldova”, finanțat de ANCD, și au ca scop dezvoltarea unor tehnologii avansate de micropropagare și evaluare fiziologică, cu scopul de a obține material săditor viguros și adaptat condițiilor climatice actuale.
- Galanthus plicatus – specie de ghiocel cu un înalt interes conservativ, vulnerabil în habitatele naturale și prioritar pentru conservarea biodiversității. Acesta este studiat în cadrul proiectului „ReBRAIN” „Inovații biotehnologice pentru conservarea speciilor vegetale rare în era schimbărilor climatice”, finanțat de ANCD. Proiectul se concentrează pe aplicarea tehnologiilor in vitro pentru multiplicarea, menținerea și reintroducerea speciilor rare, contribuind astfel la protejarea patrimoniului floristic autohton.
- Actinidia arguta – specie horticolă apreciată pentru valoarea sa nutritivă, potențialul economic și reziliența la condițiile climatice actuale. Cercetările vizează optimizarea tehnicilor biotehnologice pentru multiplicarea rapidă a speciei, evaluarea adaptabilității genotipurilor în diverse condiții pedoclimatice și promovarea mini-kiwi ca specie horticolă alternativă, sustenabilă și de perspectivă în contextul schimbărilor climatice; proiect bilateral moldo-georgian 2024.MD-GE.06 „Instrumente biotehnologice pentru o horticultură rezilientă prin promovarea speciilor netradiționale (pe exemplul A. arguta) în contextul schimbărilor climatice”, finanțat de ANCD.
Prin aceste exemple, elevii au înțeles modul în care biotehnologia contribuie nu doar la conservarea speciilor, ci și la valorificarea lor economică și științifică în multiple domenii.
Vizita în cadrul Laboratorului de Biotehnologii Vegetale, a fost coordonată de șefa laboratorului dna dr MĂRÎI Liliana. Elevii au fost familiarizați cu principalele direcții de cercetare, iar activitățile au avut un caractere informativ și practic. Liceenii au avut parte de demonstrații ce țin de vizualizarea unor obiecte biologice (radiculele și frunze) la stereomicroscop și microscopul optic, analizând diferențele structurale care reflectă adaptarea plantelor la stres. Pe baza acestor observații inițiale, discuțiile s-au concentrat asupra unor structuri microscopice precum stomatele și rolului lor esențial în reglarea schimburilor de gaze și grăuncioare de polen pentru a înțelege diversitatea structurilor implicate în reproducerea plantelor. Demonstrația capacității de analiză a structurilor biologice a continuat prin prezentarea microscopului electronic, subliniind diferențele dintre rezoluția optică și cea electronică. Ulterior, elevii au asistat la demonstrații privind utilizarea unor tehnici cantitative prin prisma spectrofotometrului cu microplăci. Totodată, elevii au fost familiarizați cu modul în care sunt modelate condițiile de stres abiotic în camera climaterică, cu prezentarea unor senzorii utilizați pentru monitorizarea precisă a experimentelor.
Din minunata lume vegetală cunoașterea cercetării a parcurs o cale nouă spre lumea animală, în cadrul laboratorului Entomologie și Biocenologie, unde tinerii cercetători ELISEEV Serghei, FRON Arcadie și FILIMON Valeriu au împărtășit experiența privind
- Importanța Colecției entomologice
- Utilizarea tehnologiei integrate în capcanele digitale care facilitează identificarea rapidă a dăunătorilor și optimizarea intervențiilor, precum și rolul acestor instrumente în activitatea de cercetare științifică și în dezvoltarea unor strategii durabile de protecție a culturilor
- Elaborarea mini- tehnologiilor de mentinere si dezvoltare in conditii de laborator a speciilor entomofage Amphiareus obscuriceps si Orius majusculus
- Monitorizarea dăunătorilor în timp real, prin metode modern de utilizarea a capcanelor digitale care oferă date precise și pentru analizarea populațiilor de insecte în câmp
- Utilizarea culturilor de insecte în laborator pentru hrănirea adăugătoare a ploșniței prădătoare Ampheareus obscuriceps, și a diferitor tipuri de capcane (galbene, adezive).
Pe durata vizitei, elevii au urmărit demonstrații privind manipularea culturilor de țesuturi, au observat utilizarea echipamentelor specifice precum hota cu flux laminar, camera de cultivare, microscoape și altor infrastructuri de cercetare; au discutat cu cercetătorii despre direcțiile actuale și viitoare ale cercetării în genetică, fiziologie, biotehnologie și protecția plantelor. Atmosfera a fost una deschisă și interactivă, facilitând o comunicare directă între specialiști și tineri.
Această experiență le-a oferit elevilor o perspectivă realistă asupra activității de laborator și a contribuției științei la gestionarea durabilă a resurselor vegetale, inspirându-i să privească biologia ca pe un domeniu modern, inovator și esențial pentru dezvoltarea societății.
Vizita educativă a reprezentat o oportunitate valoroasă atât pentru elevi, care au putut descoperi aplicabilitatea reală a cunoștințelor științifice, cât și pentru institut, care își reafirmă astfel angajamentul de a promova educația pentru știință și de a sprijini formarea noii generații de cercetători.
IGFPP își exprimă aprecierea față de cadrele didactice implicate pentru inițiativă și interes, și își declară deschiderea pentru continuarea colaborărilor cu instituțiile de învățământ preuniversitar în vederea stimulării pasiunii pentru știință.